Saturday, September 16, 2006

Orang salah sangka...

Bila kita jadi berkira dengan duit dan dah jadi macam si Haji Bakhil, orang salah sangka. Kita di katakan pelokek. Sedangkan kita cuba berjimat. Untuk kita jugak nanti.

Bila kita marah-marah, orang salah sangka. Kita di katakan marah-marah tak tentu pasal. Sedangkan kita ni kasihan dan simpati kat dia, takut di marahi orang lain pulak.

Bila kita tak jawab panggilan telefon ataupun mesej, orang salah sangka. Kita di katakan nak mengelakkan diri. Sedangkan talian telefon tu dah lama tak bernyawa.

Bila kita bagi nasihat tentang hidup, orang salah sangka. Kita di katakan macam nak mengatur hidup dia. Sedangkan itulah bimbang dan ambil berat seorang kawan.

Bila kita tegur tentang yang mana harus di pentingkan, orang salah sangka. Kita di katakan cuba halang mimpi-mimpi dia. Sedangkan kita hendak mencapai salah satu impian dia.

Bila kita tak reply emel-emel tu, orang salah sangka. Kita di katakan nak menipu. Sedangkan kita dah cuba terangkan tapi di desak juga. Jalan yang paling baik mendiamkan diri dan harap dapat di fahami. Tapi sebaliknya pula yang terjadi.

Bila kita minta tangguh dulu, orang salah sangka. Kita di katakan bagi alasan. Sedangkan kita cuba nak atasi masalah yang lebih genting juga. Kita pun rindu jugak tapi...

Dah tak tau nak kata apa. Nak ngadu kat siapa. Bahu ni serasanya kalau boleh senget menanggung beban emosi macamnie, dah lama menyendeng ke kiri atau kanan.

Bila kita buka mulut, semua orang salah sangka.

Mungkin lebih baik berdiam diri...


**********

Even the best fall down sometimes
Even the wrong words seem to rhyme
Out of the doubt that fills my mind
I somehow find
You and I collide

Even the best fall down sometimes
Even the stars refuse to shine
Out of the back you fall in time
I somehow find
You and I collide

- Collide, Howie Day

0 Comments:

Post a Comment

<< Home